Thursday, May 7, 2009

Istiwa' Itu Maklum Maknanya!

Muhammad Asrie Bin Sobrie

Firman Allah Jalla wa ‘Ala:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari lalu Dia bersemayam di atas Arasy; ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (Semuanya) tunduk kepada perintahNya. ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.” [al-A’raf: 54].

Ayat ini adalah ayat pertama yang membicarakan berkenaan sifat al-Istiwa’ bagi Allah Taala dan diikuti enam ayat lagi iaitu:

Surah Yunus ayat ke-3:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam hari kemudian ia bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya. (yang bersifat demikian) itulah Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; maka tunduklah dan Taatlah kamu kepada perintahNya; Patutkah kamu - setelah mengetahui kenyataan yang tersebut tidak mahu mengingatiNya?”

Surah al-Ra’du ayat ke-2:

اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ

Maksudnya: “Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya, kemudian ia bersemayam di atas Arasy; dan ia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya) tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkan Segala urusan; ia menerangkan tanda-tanda kekuasaannya satu-persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu (untuk menerima balasan).”

Surah Taha ayat ke-5:

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

Maksudnya: “ Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.”
Surah al-Furqan ayat ke-59:

الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا
Maksudnya: “Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, Dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy, ialah Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah); maka bertanyalah akan hal itu kepada yang mengetahuinya.”
Surah al-Sajdah ayat ke-4:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ

Maksudnya: “Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang Penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?”

Surah al-Hadid ayat ke-4:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Maksudanya: “Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy; ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. dan ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha melihat akan apa yang kamu kerjakan.”

Ayat-ayat ini menjelaskan berkenaan sifat Fi’il Allah Taala (Sifat Perbuatan) iaitulah beristiwa’ di atas Arasyh dan diterjemahkan sebagai bersemayam di atas Arasyh.

Arasyh adalah bumbung alam ini dan merupakan makhluk Allah Taala yang paling besar dalam alam ini. Arasyh Allah ini berada di atas langit ke tujuh sebagaimana sabda Rasulullah sallallahua alihi wa sallam:

إن في الجنة مائة درجة أعدها الله للمجاهدين في سبيل الله ما بين الدرجتين كما بين السماء والأرض فإذا سالتم الله فاسألوه الفردوس فإنه أوسط الجنة وأعلى الجنة - أراه - فوقه عرش الرحمن ومنه تفجر أنهار الجنة

Maksudnya: “Sesungguhnya di syurga itu terdapat 100 tingkat yang Allah sediakan bagi para Mujahidin di jalan Allah, jarak antara satu tingkat ke tingkat yang lain sama seperti jarak antara langit dan bumi, apabila kamu meminta kepada Allah, mintalah Syurga al-Firdaus maka ia adalah syurga yang paling tengah dan paling tinggi aku lihat di atasnya terdapat Arasy al-Rahman dan daripadanya terbit sungai-sungai syurga”. [al-Bukhari].

Dan sabda baginda:

إِنَّ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ وَعَرْشُهُ فَوْقَ سَمَوَاتِهِ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah berada di atas ArasyNya dan ArasyNya berada di atas langit-langitNya”. [Abu Daud].

عن العباس بن عبد المطلب قال : كنت بالبطحاء في عصابة . وفيهم رسول الله صلى الله عليه و سلم . فمرت به سحابة . فنظر إليها . فقال ( ما تسمون هذه ؟ ) قالوا السحاب . قال ( المزن ) . قالوا والمزن . قال ( والعنان ) قال أبو بكر قالوا والعنان . قال ( كم ترون بينكم وبين السماء ؟ ) قالوا لاندري . قال ( فإن بينكم وبينها إما واحدا أو اثنين أو ثلاثا وسبعين ستة . والسماء فوقها كذلك ) حتى عد سبع سماوات . ( ثم فوق السماء السابعة بحر . بين أعلاه وأسفله كما بين سماء إلى سماء . ثم فوق ذلك ثمانية أو عال . بين أظلافهم وركبهن كما سماء إلى سماء . ثم على ظهورهم العرش . بين أعلاه وأسفله كما بين سماء إلى سماء . ثم الله فوق ذلك . تبارك وتعالى )

Maksudnya: Daripada al-Abbas bin Abdul Muttalib katanya: “Aku berada di al-Batha’ bersama beberapa orang lagi dan bersama mereka Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam lalu terdapat awan berarak dan baginda memandangnya seraya bersabda: “Apakah yang kamu namakan ini?”Jawab mereka: “al-Sahab” (Awan). Kata baginda: “al-Muzni”. Kata mereka: Ya, juga al-Muzni (Awan). Kata baginda: “al-Anan” kata mereka: Ya, juga al-Anan (awan)”. Kata baginda: “Agak-agak kamu berapakah jaraknya antara kamu dan langit?” Jawab mereka: “Kami tidak tahu”. Sabda baginda: “sesungguhnya antara kamu dan langit sama ada 71,72 atau 73 tahun perjalanan, demikian juga antara langit ke langit”. Baginda menyebut sehingga langit ketujuh lalu berkata: “Kemudian di atas langit ketujuh itu terdapat laut, antara atasnya ke bawahnya seperti jarak antara langit ke langit kemudian di atas laut itu terdapat 8 malaikat dalam bentuk Au’al (Kambing Gunung), jarak antara kuku kakinya ke lututnya seperti jarak antara langit ke langit kemudian di atas belakang mereka terdapat Arasyh, jarak antara atasnya dengan bawahnya sama seperti antara langit ke langit kemudian Allah berada di atas Arasyh itu Tabaraka wa Taala”. [Abu Daud, al-Tarmizi, Ibn Majah, Ibn Khuzaimah dalam Tauhid, al-Baihaqi dalam al-Asma’ wal Sifat -sahih-]

Ini adalah sebahagian hadis yang menunjukkan Allah Taala bersemayam di atas Arasyh dan terdapat juga hadis yang menggunakan Istilah Allah di langit menunjukkan sifat Istiwa’ dan Uluww (tinggi). Antaranya:

Daripada Anas radiallahu anhu katanya:

قال فكانت زينب تفخر على أزواج النبي صلى الله عليه و سلم تقول زوجكن أهاليكن وزوجني الله تعالى من فوق سبع سماوات

Maksudnya: “Berkata Anas: Adalah Zainab (Isteri Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam) berbangga atas isteri-isteri Nabi sallallahu alaihi wa sallam yang lain dengan katanya: “Kamu semua dikahwinkan (dengan Rasulullah) oleh keluarga kamu sedang aku dikahwinkan Allah Taala dari atas tujuh petala langitNya”. [al-Bukhari].

عن أبي هريرة قال قال رسول الله لما ألقي إبراهيم عليه السلام في النار قال اللهم إنك واحد في السماء وأنا في الأرض واحد أعبدك

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah radiallahu anhu katanya: “Bersabda Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam: “Apabila dicampakkan Ibrahim alaihis salam ke dalam api dia berdoa: “Ya Allah, sesungguhnya Engkau (Tuhan) Yang Maha Esa di langit dan aku berseorang menyembahmu di bumi”. [al-Uluww li al-Zahabi, Hasan].

Daripada Muawiyah bin al-Hakam al-Sulami radiallahu anhu katanya:

وَكَانَتْ لِى جَارِيَةٌ تَرْعَى غَنَمًا لِى قِبَلَ أُحُدٍ وَالْجَوَّانِيَّةِ فَاطَّلَعْتُ ذَاتَ يَوْمٍ فَإِذَا الذِّيبُ قَدْ ذَهَبَ بِشَاةٍ مِنْ غَنَمِهَا وَأَنَا رَجُلٌ مِنْ بَنِى آدَمَ آسَفُ كَمَا يَأْسَفُونَ لَكِنِّى صَكَكْتُهَا صَكَّةً فَأَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَعَظَّمَ ذَلِكَ عَلَىَّ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَلاَ أُعْتِقُهَا قَالَ « ائْتِنِى بِهَا ». فَأَتَيْتُهُ بِهَا فَقَالَ لَهَا « أَيْنَ اللَّهُ ». قَالَتْ فِى السَّمَاءِ.قَالَ « مَنْ أَنَا ». قَالَتْ أَنْتَ رَسُولُ اللَّهِ. قَالَ « أَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ ».

Maksudnya: “dan adalah bagiku seorang jariah yang memelihara kambingku di kawasan Uhud dan al-Jawaniah lalu aku dapati pada suatu hari seekor kambing yang dijaganya telah dibaham serigala dan aku ini seorang insan biasa aku berasa kecewa sebagaimana juga mansusia lain kecewa tetapi aku telah memukulnya (jariah tadi) lalu aku berjumpa Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam lalu baginda sangat murka akan perbuatanku itu. Aku berkata: “Wahai Rasulullah, perlukah aku membebaskannya?”. Jawab baginda: “Bawalah dia kepadaku”. Lalu aku membawanya kepada Rasulullah. Baginda kemudian bertanya kepadanya: “Dimanakah Allah?” Jawabnya: “Di langit”. Tanya baginda lagi: “Siapakah aku?” Jawabnya: “Kamu Rasulullah”. Sabda baginda: “Bebaskan dia kerana dia seorang yang beriman”. [Muslim].

Hadis ini jelas menunjukkan bahawa beriman bahawa Allah Taala bersemayam di atas ArasyNya di atas langit ke tujuh adalah daripada iman dan mengingkarinya merosakkan iman.

Konsep beriman dengan Istiwa’ Allah ini dijelaskan para ulama antaranya:

Imam Abu Hanifah rahimahullah berkata:

من أنكر أن الله عزوجل في السماء فقد كفر

Maksudnya: “Sesiapa yang ingkar bahawa Allah berada di langit (yakni atas Arasyh) maka dia telah kufur”. [al-Uluww lil Aliyyi al-Ghaffar, al-Zahabi].

Imam Rabiah al-Ra’yi menyatakan:

عن ابن عيينه قال سئل ربيعة عن قوله تعالى الرحمن على العرش استوى كيف استوى قال الاستواء غير مجهول والكيف غير معقول ومن الله الرسالة وعلى الرسول البلاغ وعلينا التصديق

Maksudnya: Daripada Ibn Uyainah katanya: “Ditanya kepada Rabi’ah berkenaan firman Allah (maksudnya): “al-Rahman yang bersemayam di atas Arasyh” –Taha:5- Bagaimanakah Dia bersemayam?” Jawab beliau: “Istiwa’ itu tidaklah majhul (ertinya diketahui maknanya) dan bagaimana tidaklah tergambar pada aqal dan daripada Allah itu risalah dan atas Rasul itu menyampaikan dan ke atas kita membenarkan”. [Isbat Sifatil Uluww, Abdullah bin Muhammad bin Qudamah al-Maqdisi, 1/114].

Nada yang sama juga diriwayatkan daripada murid beliau, Imam Malik bin Anas rahimahullah dan terdapat juga perkataan yang senada daripada Ummul Mukminin Ummu Salamah radiallahuanha.

Apabila telah diketahui bahawa Istiwa’ itu maklum yakni diketahui adanya kerana dikhabarkan dalam al-Qur’an dan al-Hadis dan maklum juga maknanya tetapi tidak diketahui bagaimana caranya maka apakah makna istiwa’ itu?

Berkata Imam al-Tabari rahimahullah dalam mentafsirkan ayat ke-2 surah al-Ra’du:

وأما قوله:(ثم استوى على العرش) فإنه يعني: علا عليه .

Maksudnya: “Adapun firman-Nya: (maksud) ‘Kemudian Dia bersemayam di atas Arasy’ maka sesungguhnya maknanya adalah: “Meninggi Dia (Allah) di atasnya (Arasyh)”. [al-Tabari, 16/325].

عَنْ أَبِي الْعَالِيَةِ, فِي قَوْلِهِ:” ” ثُمَّ اسْتَوَى ” , يَقُولُ: ارْتَفَعَ”، وَرُوِِىِ عَنِ الْحَسَنِ وَالرَّبِيعِ بْنِ أَنَسٍ مِثْلُ قَوْلِ أَبِي الْعَالِيَةِ

Maksudnya: “Daripada Abu al-Aliyah rahimahullah dalam mentafsirkan firman Allah (maksudnya): “Kemudian dia bersemayam..” kata Abul Aliyah: “Berada di atas”. Dan diriwayatkan juga daripada al-Hasan, al-Rabi’ bin Anas seperti perkataan Abul Aliyah”. [Tafsir Ibn Abi Hatim, 10/338].

Imam al-Auzai rahimahullah menyatakan:

كنا والتابعون متوافرون نقول : إن الله تعالى ذكره فوق عرشه ، ونؤمن بما وردت السنة به من صفاته جل وعلا

Maksudnya: “Adalah kami dan para Tabiin sekaliannya berkata: Sesungguhnya Allah Taala berada di atas ArasyNya dan kami beriman dengan apa yang datang daripada Sunnah berkenaan SifatNya Jalla wa Ala”. [al-Asma’ wal Sifat, al-Baihaqi, 2/408].

Imam Bisyr bin Umar Rahimahullah berkata:

سمعت غير واحد من المفسرين يقولون الرحمن على العرش استوى على العرش إرتفع

Maksudnya: “Aku mendengar lebih daripada seorang dalam kalangan ulama tafsir menyatakan makna firman Allah (maksudnya): “al-Rahman bersemayam di atas Arasyh”, bersemayam di atas Arasyh itu maknanya meninggi di atasnya”. [al-Uluww li al-Zahabi,153].

Maka sabitlah Sifat Istiwa Allah atas ArasyNya itu bermakna meninggi Allah Taala di atas Arasy tanpa menyerupai mana-mana makhlukNya.

Allah Taala bersemayam di atas Arasyh bukan kerana Dia memerlukan Arasy bahkan kerana hikmah yang diketahuiNya jua sepertimana Dia mencipta manusia dan jin untuk beribadah kepadaNya bukanlah kerana Dia memerlukan kita untuk menyembahNya supaya Dia menjadi Tuhan bahkan Allah adalah Tuhan sebelum Alam ini diciptaNya dan akan kekal Tuhan bagi alam ini selama-lamanya, tetapi Dia mencipta manusia dan jin lalu memerintahkan mereka beribadat kepadaNya kerana hikmah yang diketahuiNya.

Wallahua’lam.

No comments: